Verslag Zeebrugge races 2010



Na het ontstuimig weekendje te Breskens mogen we van het ONZK nu een weekendje voor de prijzen gaan racen in Zeebrugge. Er werd een aantal jaar geleden besloten om beide weekends na elkaar te plannen. Dit geeft een synergie; alleen is het moeilijker om dit thuis verkocht te krijgen... Gevolg is dat veel boten voor beide weekends crewproblemen hebben, i.p.v. voor één weekend.

Enkel Paul V, Jeroen en Erwin kunnen mee op zaterdag. Paul J gaat de auto ophalen in Breskens met de fiets. Na veel bellen vind ik ook nog een collega Geert Nackaerts die wel eens mee zou willen.

Er is weinig wind verwacht, uit noordelijke richtingen, dus gaan we met de spi varen. Dit gaat met een kleine bemanning wel vrij vlot. Maar we missen de start wel wat en moeten dus al snel aan een inhaalbeweging beginnen. De Noordwind is in zijn sas en kan ons mooi volgen. General Tapioca, Bayern Express (Pic Sou) en oude getrouwe Frans Maas gaan er van door. Jeroen stuurt zo veel mogelijk op de shiftjes; ik doe het voordek.

We varen vrij dicht tegen het strand, een mooi spektakel. We bekomen een erg flauw resultaat maar het weer was mooi, en we zagen de hele gekleurde meute IRC1 boten onder spi op ons afkomen.

Volgen nog twee korte races waarbij we wel snelheid halen aan de wind, maar waarin we het wat verbrodden met slechte opties, traag spi zetten, en dergelijke foutjes meer. Geert weet wel van aanpakken en leert snel wat te doen.

Op zondag zijn we wat vollediger: Paul VC doet het voordek, Erwin en Jeroen met PaulVC en mezelf. Er is gelukkig niet te veel wind voorspeld. De rest van de crew kan om allerhande redenen er niet zijn. Ideaal is dat toch allemaal niet.

We nemen telkens een vrij goede start met vrije wind. We komen in het directe gezelschap van de toch veel snellere halftonners en capella aan de eerste boei, waarna we enkel wat verliezen voor de wind en bij het zetten van de spi. Een mannetje méér aan boord kan soms wel nuttig zijn.

In de tweede reeks komen we zelfs voor Capella aan in reële tijd, wat toch mooi is. We eindigen in reeks drie net na Pic Sou, nadat we er een halve reeks voor hebben gelegen nadat hij ei zo na de hoge boei had aangevaren in een opschieter. De wind was immers wat strakker geworden.

De eerste test met het taktisch kompas is een succes. Uiteraard is het niet alles (er is geen vmg). En zonder windvaantje (kwijtgespeeld in de stormachtige omstandigheden te Breskens) is voor de wind varen niet evident.

In de derde reeks kunnen we dat niet herhalen, maar zitten toch vrij dicht. Enkel General Tapioca is duidelijk veel te snel in alle rakken. We missen duidelijk een grote topgetuigde spi om ook in IRC mee te kunnen strijden voor de ereplaatsen.

We cruisen dan maar na de vier mooie reeksen richting Oostende verder onder spi, gezien het weerbericht toch niet schitterend is voor de rest van de week (voor de delivery) en time is not on our side.
Het belooft alleszins voor de winterwedstrijden.